donderdag 1 november 2012

de buurman's geluiden

Laat ik mijn verhaal voortzetten, waar ik ongeveer gisteren ben geëindigd!


't is nog steeds vrijdag 26 oktober inmiddels 17:15 uur......

Na het bezoek van mijn behandelend chirurg, ben ik nog wat in een euforische stemming. De verkregen positieve info moet ik nog ff wat laten indalen. De ontzettend grote smile op mijn gezicht is er met geen voorhamer af te slaan. Dan is het tijd voor het avondeten. Ik kijk even snel naar mijn overbuurman, want die is net als ik een overtuigd bourgondiër. Hahaha. Dus kun je wel nagaan hoe onze pavlov speekselklieren beginnen te werken, bij de gedachte van voedsel wat geserveerd wordt. ….En wat schaft de pot vanavond???

Een romige aardappelpuree met tuinkruiden, rode bieten en een gepocheerde zalm bedekt met een verse dillesaus. Nu ben ik overtuigd, dit is geen doorsnee kliniek. Nee, dit is verkapt 3 sterren restaurant met als klein detail daarnaast een paar orthopedische expertises.

Het smaakt net zoals het eruit ziet, in 1 woord heerlijk. Dit de kers op de taart van vandaag. Zoveel positiviteit en dan eindig je de dag met super diner! Mooi toch? Na het eten rustig even wat nabomen met Henk, de overbuurman, over zijn en mijn operatie. Henk is een man met veel leuke en mooie anekdotes. Dat maakt onze conversaties kleurrijk en vermakelijk. We laten het ons weer smaken en er valt een tevreden stilte tijdens het verorberen van ons maaltje. Ook Henk heeft een nieuwe knie gekregen, maar zijn herstel gaat niet zo voortvarend als die van mij. Hij heeft erg dikke knie met veel wondvocht. Hij wil geen anti-pijnmedicatie vragen, want als hij zonder kan mag hij eerder naar huis. Duh lekker slim, onnodig pijnlijden en je eigen herstel afremmen. De sukkel! Maar, Henk is volgens eigen zeggen geheel niet eigenwijs! Eigen schuld, dikke.....

Na het eten krijg ik drang om naar het toilet te gaan. En ik verdom het, om m'n behoefte op een bedpan te doen! Ik ben toch niet gek! Ik ga toch niet scheiten in mijn bed, dag!Maar, dat heeft wel de consequentie, dat ik weer in de benen moet. Geen probleem, appeltje eitje voor mij, toch? Alle moed verzameld en de verpleegkundige opgepiept. En ja van je 1,2, en 3 in de benen en traag maar gestaag naar het toilet. Weer een opsteker op mijn lijstje van vandaag. Na deze fax uit darmstad verwerkt te hebben, lig ik inmiddels opgelucht, voldaan en moe op mijn bedje. Ik krijg zo langzamerhand wel een houten kont van al dat liggen/zitten op dit “comfortabel”ziekenhuisbed. Ik ga vaak even verzitten van de ene bil naar de andere bil. Je kent het vast wel. Maar ja, dat werkt ook maar voor een korte tijd. Dan begint ineens de verdoving en de plaatselijke pijnbestrijding zijn werking behoorlijk te verliezen. Stekende en brandende pijnscheuten steken vervelend de kop op en vallen me vies tegen. De verpleging heb ik geroepen en gevraagd om pijnbestrijding. Even later ben ik weer een speldenkussen en maak weer een kleine trip, waardoor ik me zeer RELAXED ga voelen. Ik bedenk me ineens, dat ik wat mensen beloofd heb ze te informeren over voortgang van mijn knieoperatie. Dan doe ik dat maar via een soort van blog, die ik dan naar iedereen mail. Want tig-keer hetzelfde verhaal afsteken zie ik niet zitten. En zo krijgt iedereen hetzelfde verhaal te lezen en kan ik enigszins wat creativiteit kwijt in mijn persoonlijk verhaal. Ik voel mij geïnspireerd en dus heb ik meteen maar de koe bij de horens gevat en zie hier het resultaat......inmiddels is mijn 2e blog een feit!

Ik moet wel eerlijk toegeven, dat ik ietwat in benevelde en gesedeerde toestand soms wat scherpte mis en dubbel ga kijken. Maar, ook dat is weer een uitdaging om de verhaallijn consequent te blijven handhaven. Ach ja en anders wordt het maar een geestverruimend verhaal.

Het is inmiddels 20:00 uur, dus tijd voor de …....... koffie en thee. Henk en ik kletsen nog wat en nemen elkaar zo nu en dan lekker in de maling. Heerlijk dom lullen met het verstand op nul. Dat leidt ons weer even af van de malaise, waar we in zitten. Dat geeft de burger weer moed en nieuwe energie, voor zover dat nog aanwezig is. Mijn geestelijke toestand is op het moment zeer duf en gesedeerd te noemen. Het wordt inmiddels bijna tijd om de pijp aan Maarten te geven en de binnenkant van mijn ogen te gaan bekijken. Dus gaat licht zo uit en proberen we beiden te gaan slapen. Let wel, proberen!

Want, buiten de mooie anekdotes heeft Henk ook wat merkwaardigheden. Zoals het volgende. Hij heeft last van het ziektebeeld “apneu”. Hij heeft daarvoor een soort beademingsapparaat bij zich voor de nacht. Dit apparaat brengt rare geluiden teweeg en dat ook nog in de nacht. Het maakt borrelende en zacht piepende geluiden, die gepaard gaan met zwaar ademende Henk, waardoor de nachtelijke sereniteit enigszins storend doorbroken wordt. En gedurende de dag, maar vooral 's nachts heeft Henk erg last van flatuleuze geluiden, die een sterk riekende geur met zich meebrengen. Oftewel Henk laat harde stinkende scheten in zijn slaap. Maar ook schaamteloos overdag, ja zonder problemen. Elke keer als hij weer 1 “per ongeluk” tussen zijn billen laat wegglippen, zegt hier direct en ongemeend er achteraan “Oh sorry, hoor!”. Mmm ja hoor Henk, je hebt er echt spijt van deze geproduceerde stinkende perslucht. DUS NIET!!! Ondertussen probeer ik de slaap te vatten en dit lijkt te gaan lukken. Maar helaas, de wondpijn steek weer zijn kop en moet ik helaas weer om pijnbestrijding vragen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik kom de nacht ietwat gebroken door met de nodige geluiden op de achtergrond. Henk is wakker om een uur of 5 en gaat de dingen doen, die je doet als je wakker wordt en opstaat. MAAR HET IS VERDOMME 5 UUR IN DE NACHT, HENK!! Ik zucht een paar keer met nadruk hardop, zodat Henk dit hoort. Hij pikt dit non-verbale signaal gelukkig op en tempert zijn geluidsniveau tot het acceptabele.

Gebroken en moe word ik wakker gemaakt door de cateringzusters, die het ontbijt komen serveren. Lief hoor, maar ik had toch nog liever iets langer geslapen...... Maar goed, pluk de dag en we maken er weer wat van vandaag. Na het ontbijt komt weer een verse verpleegkundige op zaal en stelt zich aan ons voor. Ze heet Anne en ze ziet er duidelijk veel jonger uit dan ze daadwerkelijk is. Ze is klein, hoogblond, zachtaardig en maakt een lieve indruk. Maar, ze weet goed waar ze mee bezig is. Dat is aan haar handelen goed af te lezen. Ze doet de dagelijkse controles met volle overtuiging en wijst mij erop, dat de fysiotherapeut vanmiddag langskomt. Voor het middageten gaat ze het druk verband eraf halen en controleert ze de wond.

Ik vraag haar of ze even een schoon t-shirt voor mij wil pakken. Dat doet ze en daarop vraagt ze of ik nu misschien wil gaan douchen? Natuurlijk wil ik dat! Dus prepareer ik mijzelf voor de douche-scene. Alles bij elkaar gepakt schoon ondergoed, shampoo, tandenborstel...ach je weet wel! Langzaam strompel ik samen met de douchezuster naar de doucheruimte. Ik krijg daar een vuilniszak provisorisch omgewikkeld en afgeplakt met leukopor en mag me gaan douchen. Heerlijk zo'n douche. De operatiegeur van mij afspoelen en even, heel even ontspannen onder een warme douchestraal. Ja, dat doet een mens goed. Er valt me iets op. De douchestoel heeft geen gaten in het zitvlak. Hierdoor krijg ik het gevoel, dat ik met mijn achterste en het zitgedeelte aquaplaning ontwikkel en langzaam wat heen en weer glij op de stoel. Ach ja, je moet wat risico's nemen in je leven ,zal ik maar zeggen.

Ik ben gereed en zit weer veilig en fris in mijn bedje. Ik kijk ondertussen een filmpje op mijn laptop en dut af en toe wat in. Ondertussen gaan tegenover bij Henk ook de luiken even dicht en gaat de geluidenfabriek ook weer los en schieten de winden mij weer om de oren. Lekker hoor, Henk!!

10:45 uur, Anne komt mij van mijn drukverband verlossen. Met chirurgische precieze en zachte touch, knipt ze het drukverband in no-time eraf! Ze controleert de wond en vraagt me hoe het aanvoelt. Het voelt op zich goed en enigszins bevrijd. Ze tekent de bloedvlek op de pleister af om in de gaten te houden of het bloeden erger wordt. Met grote zorg behandelt ze elke patiënt en haalt daar zichtbaar veel voldoening uit. Een toppertje dus, passend bij een topkliniek! Ja ik weet het. Het lijkt wel of aandelen heb in deze kliniek, zo hemel ik het hier op. Dat krijg je als je veel positieve ervaringen hebt op de plek, waar je goed geholpen wordt.

11:35 de fysiotherapeute is er. Ze stelt zich voor en heeft uiteraard ook de grasgroene polo aan in combinatie met jaja..de witte ziekenhuisbroek. Het is kordate jonge dame, die meteen to the point is. Ze vertelt mij wat vandaag de bedoeling is en legt uit hoe ik het koelapparaat moet hanteren. Ik moet eerst proberen om met krukken te lopen. Okee, ik pak mijn blitse opgepimpte krukken en we lopen een stuk de gang door. Ik moest op tijd aangeven of de pijn draaglijk is tijdens deze oefenronde, dan keren we meteen om. Na een meter of 20 hield ik het even voor gezien en zijn we samen omgekeerd weer richting onze kamer. Ze was tevreden met wat ze van mij en het gebruik van mijn krukken zag. En had geen op of aanmerkingen hierover. Ik mocht lekker op een gewone stoel gaan zitten en hoefde minder op bed te liggen. Dat was ook een weldadig gevoel aan je achterste, tjongejonge..... Toen de uitleg van het koelapparaat. Je moet het zien als een afgesloten ijsemmer/koeler die dubbelwandig is. Met daar aan de onderkant een stuk slang, die weer aangesloten zit aan soort groten warmte kruikzak. Deze zak past precies om je knie, doordat er een uitsparing inzit voor je knieschijf en er grote klittebanden aan zitten,waarmee je deze passend kan maken. De emmer wordt op een hogere plek neergezet of opgehangen, waardoor het ijswater in de zak word gepompt. Dit moet je ongeveer een half uur doen en de zak weer leeg laten lopen terug in de koeler. Dit proces moet je 4 tot 5 keer op een dag herhalen. Dus heb ik er weer een taak bij.

Het is nu 12:45 uur de lunchbuffetwagen wordt binnen gereden. We kunnen weer van alles kiezen, wat we willen eten met de lunch. Wat een verwennerij weer!

Na weer een smakelijke lunch even weer een uiltje knappen. Ondertussen is Jootje ook weer gekomen en ziet met argusogen aan hoe ik sta, loop en mijn knie buig. Ietwat angstig en argwanend, ondergaat ze de aanblik van dit alles. Een klein beetje met afschuw met de gedachte “kan dat allemaal wel en nu al, zo snel na de operatie?” Blijkbaar kan het! Maar goed, even terug naar de verhaallijn. Na het uitje geknapt te hebben, gaan Henk en ik afzonderlijk een rondje lopen met de krukken. De krukken op krukken, zal ik maar zeggen. Dan hebben we de opdracht weer volbracht, die ons opgedragen is door onze fysiotherapeute. Direct daarna even rusten op de stoel, 1 gestrekt been en een half uur koelen. Dit voelde een beetje ongemakkelijk, maar haalde het gevoel van druk van de wond iets weg en zakte de zwelling een heel klein beetje af. Aan het eind van de middag was er weer een verse zuster. Miranda is haar naam, ze is ervaren en slagvaardig in haar manier van werken. Een vrouw van weinig woorden en veel daden.

Vandaag was de pijn, zoals het gisteren door de verpleegkundige was voorspeld, een stuk erger. Ook het zwellen van de wond was gebeurd, alleen gekeken dat het nog maar een dag geleden is, dat ik ben geholpen hoort dit erbij. Ook Miranda was toch erg tevreden met mijn helingsproces. Ze zei, afhankelijk van hoe ik de nacht doorkom en hoe de wond er morgen uit ziet, gaat ze overleggen of ik morgen al uit het ziekenhuis kan worden ontslagen. Dat zie ik zelf nog niet gebeuren, maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik wacht af. Het gaat ondanks dit alles erg goed, zoals je kan lezen. Ik heb natuurlijk nog een lange weg te gaan, maar de vooruitzichten zijn erg positief. En dat stemt mezelf ook erg positief. De rest van de dag heb ik veel gelopen en geoefend. Wel met de nodige ongemakken, maar ik maak de stappen vooruit, die genomen moeten worden. Tot zover mijn blog en ik houd jullie op de hoogte.

eveneens tot bloggens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten